Kismamainfó

Terhességi gyanújelek

pozitív terhességi teszt / vérzéskimaradás / hányinger, hányás / emelkedett ébredési hőmérséklet / gyakori vizelési inger / fáradékonyság / szagok iránti fokozott érzékenység / beágyazódáskor jelentkező pecsételő vérzés / emlőfeszülés, emlők érzékenysége


Ha ön várandós, akkor az alábbi tünetek előfordulása esetén haladéktalanul menjen orvoshoz!

hüvelyi vérzés / nehézlégzés / szédülés / kínzó fejfájás / mellkasi fájdalom / izomgörcsök, izomgyengeség / magzatmozgás hiánya / magzatvíz folyás gyanúja


Sport, testmozgás a terhesség alatt

Amennyiben orvosi utasítás nem tiltja, a terhesség mindhárom trimeszterében a könnyű sport, a testmozgás megengedett, sőt javasolt.

Heti 3-4 alkalom 40-60 perc fizikális aktivitás a terhességben is elősegíti a megfelelő testi és lelki egyensúly kialakulását (ideális testsúly növekedés, feszes izomzat, terhességi cukorbetegség megelőzése, stressz csökkentés stb.).

Bármilyen sportolási lehetőséget választ, előtte mindenképpen konzultáljon nőgyógyászával!

Javasolt testmozgás: 

terhestorna / kismama jóga / úszás / séta / szobabicikli / Pilates stb.

Nem javasolt sportok:

lovaglás / sízés / snowboard / búvárkodás / mountain bike / futás (a 16. hét után) / csapat sportok / korcsolyázás stb.

Feltételek, környezet:

Bemelegítés, fokozatosság. / Korábban megszokott intenzitást csökkentsük. / Kerüljük a felhevülést. / Nyáron a reggelt, vagy a késő délutánt válasszuk a sportoláshoz. / Télen jól szellőző tágas helyiséget használjunk. / Pulzusszám 140/perc fölé ne emelkedjen. / Igyunk sok vizet, szomjúságérzés ne legyen.

Alábbi tünetek esetén azonnal fejezzük be a testmozgást:

nehézlégzés / fejfájás / szédülés / mellkasi fájdalom / alhasi fájdalom / izom gyengeség / lábgörcs / pecsételő (hüvelyi) vérzés

Kerüljük a sportot, a fokozott fizikális aktivitást, akiknél a következők valamelyike áll fenn:

Méhszáj elégtelenség (“nyitott méhszáj”). / Előzményben koraszülés. / Gyakori alhasi görcsös panaszok. / Ikerterhesség. / Hüvelyi pecsételés, vagy vérzés. / Elől, vagy mélyen tapadó méhlepény. / Magas vérnyomás. / Ismert tüdő-, vagy szívbetegség.


Terhesség és a repülés

A repülés terhesség idején is megszokott közlekedési mód. A biztonságos és kényelmes utazáshoz javasoljuk a következőket:

Repülés előtt

– Konzultáljon kezelőorvosával. Repülésre legoptimálisabb intervallum a 12. – 24. terhességi hét.
– Lehetőleg 4 óránál rövidebb idejű repülőútra vállalkozzon.
– Kössön utasbiztosítást, ami terhességre is kiterjed.
– Érdeklődjön a légitársaság irodájánál az utazási feltételekről, lehetőségekről.
– A 28. terhességi hét után kétnyelvű, 6 napnál nem régebbi orvosi igazolás szükséges, amely igazolja az intakt terhességi állapotot.

Repülés alatt:

– Fogyasszon sok folyadékot.
– Viseljen kényelmes, bő ruhát.
– Kérjen folyosó melletti ülést.
– Óránként 10-15 percet mozogjon, sétáljon.
– Szükség esetén használjon kompressziós harisnyát.
– Használja a biztonsági övet.
– Csak a megszokott gyógyszereit, vitaminjait vegye be.
– Panasz esetén haladéktalanul értesítse a légi kísérőket.


Mit vigyen a kórházba, ha jön a baba? Erről itt olvashat.